Kartan

Syfte

Lära känna varandra i gruppen + samarbete (+ eventuell efterföljande diskussion)

Genomförande

En skapar en VÄRLDSKARTA i rummet och ledaren pekar ut norr, söder öst och väst. En ber deltagarna att ställa sig på den plats i världen som en föddes på.

ATT HA UPPSIKT PÅ: Det landet som en befinner sig i (t.ex Sverige om en gör övningen i Sverige) kan komma att ta över resten av kartan/rummet. Så för att undvika diskriminerande situationer för de som inte är födda i just det landet en befinner sig i när en gör övningen, kan en be deltagarna att justera kartan ifall det råder obalans i världen. 🙂 Detta kan också vara ett bra tillfälle att t.ex. diskutera vilka som tar och får mycket utrymme i samhället idag, vilka står i marginalerna och vilka står i centrum.

== Variant 1 ==

Be deltagarna att ställa sig på den plats i världen de skulle vilja befinna sig just nu/där ens hjärta är/dit en drömmer om att åka. Bra lära-känna-varandra övning.

== Variant 2 ==

En skapar en karta över där alla bor just nu. Sen kan en skapa mängder med andra varianter.

(Detta är en variant till Sverigekartan som kan bli diskriminerande om en förutsätter att alla i rummet är födda eller kommer från Sverige utan att faktiskt veta. )

Kommentera