Peka och säg
# Säg åt alla att gå runt i rummet, peka på saker och ting och säga högt, rakt ut, vad det är för något man pekar på. T.ex. lampa, golv, näsa, fot, matta, dörr o.s.v.
# Säg åt alla att gå runt i rummet, peka på saker och ting. Första gången man pekar på någonting säger man inget. Nästa gång man pekar på någonting säger man det man pekade på sist. Hela tiden som man pekar på någonting så säger man det man pekade på förra gången. Det gäller att komma ihåg vad det var som man påkade på förra gången.
# Säg åt alla att gå runt i rummet, peka på saker och ting. Istället för att säga vad det är man pekar på ska man säga någonting annat. Om man t.ex. pekar på en lampa så kan man säga vad som helst t.ex. träd, spik, fot o.s.v. Vad som helst förutom just lampa.
Ofta brukar flytet vara sämre för övning nummer 3. Diskutera gärna varför. Prova att kör övning nummer tre utan att försöka vara kreativ, bry dig inte om vad du säger, försök inte vara påhittig, öva på att säg det första som dyker upp i huvudet. Se om flytet blir bättre.
Tanken med övningen är att visa på bland annat att ju mer vi anstränger oss att försöka säga något roligt eller intressant desto sämre tenderar flytet att bli.